Een game die grenzen verlegde

Hellblade: Senua’s Sacrifice, uitgebracht door Ninja Theory in 2017, brak met conventies van typische videogamehelden door een jonge vrouw centraal te stellen die lijdt aan waanbeelden en stemmen in haar hoofd. Deze risicovolle keuze bleek echter een doorslaand succes: binnen drie maanden draaide de studio break-even en binnen een jaar werden er een miljoen exemplaren verkocht. Het succes reikte verder dan alleen commercieel, want een deel van de inkomsten werden gedoneerd aan Rethink Mental Illness, een Brits goed doel. Met de komst van Senua’s Saga: Hellblade II. Gebouwd in Unreal Engine 5, belooft de opvolger nog indrukwekkender te worden.

Senua’s reis door Helheim en haar innerlijke demonen

In Hellblade: Senua’s Sacrifice maakten we kennis met Senua, een krijger van de Picten-stam, op een persoonlijke en intense reis naar Helheim, de Noorse onderwereld. Haar doel was de ziel van haar overleden geliefde te redden, maar al snel bleek dat haar grootste strijd zich afspeelde in haar eigen geest. Achtervolgd door een mysterieuze aanwezigheid genaamd The Darkness en stemmen die ze toeschrijft aan de Furies uit de Noorse mythologie, lijdt Senua aan psychose. Deze complexe mentale strijd en het traumatische verlies van zowel haar geliefde als haar moederen maken Hellblade een unieke ervaring. Senua’s reis was niet alleen een fysieke queeste, maar vooral een emotionele ontdekking van haar verleden en het verwerken van haar trauma’s. Dit zorgde voor een diepere gelaagdheid die de game onderscheidde van typische verhalen in de gamewereld.

Geluid draagt de game

In Senua’s Saga: Hellblade II begint Senua, verzwakt en aangespoeld, aan haar zoektocht naar overlevenden. Vanaf het begin is de aanwezigheid van de stemmen in haar hoofd onmiskenbaar. Ze zijn constant aanwezig en zelden stil. Terwijl ze door de ruige Ijslandse omgeving dwaalt, zie Senua dingen die er niet zijn, zoals zielen van drenkelingen die om hulp schreeuwen. De stemmen in haar hoofd zijn hard, veroordelend en kritisch, maar soms ook opbouwend. Dit psychologische spel vormt de kern van de ervaring, waarbij de stemmen haar zelfvertrouwen afbreken en weer opbouwen.

Deze innerlijke dialoog maakt van Senua een menselijke held. De stemmen representeren de interne strijd die we als mensen allemaal wel kennen: onzekerheid, angst om te falen. En de kritische stem die nooit tevreden is. In Senua’s geval is deze strijd echter verhevigd door haar psychose. Dit maakt haar zowel uniek als herkenbaar. De heldendaden in deze game gaan niet alleen over fysieke uitdagingen, maar vooral over de mentale worstelingen waarmee ze geconfronteerd wordt.

Voor de speler betekent Senua’s psychose dat je continu stemmen hoort die om aandacht vechten, alsof ze daadwerkelijk in je hoofd zitten. Ninja Theory benadrukt het belang van een koptelefoon tijdens het spelen om het effect van de stemmen en de 3d-audio volledig te ervaren. Hierdoor voelt de interne strijd van Senua bijna tastbaar, wat bijdraagt aan de intense sfeer en een uniek speelervaring.

Een meesterwerk dat psychose tot leven brengt

Als we games als kunst mogen beschouwen, dan is Senua’s Saga: Hellblade II zonder twijfel een meesterwerk dat op termijn in een museum thuishoort. Ninja Theory slaagt er briljant in om een zwaar thema als psychose te verweven in een indrukwekkende gameplay ervaring. De stemmen in Senua’s hoofd spelen een rol in het vertellen van het verhaal, waardoor je als speler constant getuige bent van haar innerlijke strijd. Wat dit spel bijzonder maakt, is niet alleen de manier waarop het de complexiteit van geestelijke gezondheid onderzoekt, maar ook hoe het de kracht van Senua toont – niet door haar fysieke overwinningen, maar door de manier waarop ze haar trauma’s en innerlijke demonen trotseert.

Het verhaal in de “echte wereld” is nauw verbonden met Senua’s persoonlijke strijd, waarbij elk gevecht of obstakel symbolisch is voor haar psychologische reis. Dit maakt de game meer dan alleen een visuele prachtige ervaring; het biedt ook een emotionele en mentale diepgang die zelden in videogames te vinden is.

Ondanks de relatief korte speeltijd van ongeveer acht uur, biedt Hellblade II een rijke en onvergetelijke ervaring. De kwaliteit van het verhaal, de prachtige presentatie en de innovatie manieren waarop het thema, de prachtige presentatie en de innovatie manieren waarop het thema van psychose in de gameplay is verwerkt, maken het tot een must play. Zelfs zonder diep in de symboliek te duiken, blijft dit een game die je meeneemt op een krachtige reis, zowel visueel als emotioneel.

Met Senua’s Saga: Hellblade II levert Ninja Theory een van de meest indrukwekkende games van het jaar af – een game die niet alleen entertaint, maar ook ontroert en aanzet tot nadenken.

Terug
Meest gelezen
Bekijk per categorie